سفارش تبلیغ
صبا ویژن


همراه با امام؛در شرایط دشوار؛... - شهر خوبان


درباره نویسنده
همراه با امام؛در شرایط دشوار؛... - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
همراه با امام؛در شرایط دشوار؛... - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :339710
بازدید امروز : 43
 RSS 

سید حمید کلانتری

این روزها در بعضی از محافل و پاره‌ای از یادداشتهای مندرج در فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی نقدهایی به عملکرد امام خمینی و سیاست هایش نوشته و تسری می یابد که از مسیر حق و عدل و انصاف خارج است و متاسفانه بخشی از این مطالب توسط دوستانی ارائه می گردد که روزگاری خود از شیفتگان و مدافعان ایشان بوده اند ولی حالا به دلایل مختلف و شاید قدری از این گونه تحلیل ها متاثر از پاره ای رفتارها و سیاستهای متعدد اقتصادی اجتماعی و عملکردی بخشی از دولتمردان و مدیریت‌های نابخردانه باشد. و گاهی بدون تعارف دچار شدن به بیماری جوزدگی و حاکم شدن فضای تخریب با گسترش ابهامات و شبهات و فضای تهمت و توهین و تخریب و همراه شدن با این جو روشنفکرزدگی ابتدا با قلم نقد و تحلیل و بعد قلم تخریب و شبهه افکنی های غیرمنصفانه های غیرمنصفانه را شاهد می باشیم. 

اما به نظر می رسد قضاوت و تحلیل شخصیت های برجسته و رهبران سیاسی و انقلابی باید بر اساس شاخصهایی انجام پذیرد؛ و البته این ارزیابی لازم است با در نظر گرفتن جغرافیای زمان و مکان مدیریت  و رهبری آنان انجام پذیرد. شاخص‌هایی که در این حوزه می‌توان استفاده کرد، عبارتند از:

1-دانش و معرفت، شناخت و قدرت تشخیص و تحلیل مسائل مهم و سیاست های کلان

2-رفتار و منش و شخصیت فردی 

3-تصمیمات بزرگ و استراتژیک 

4-چگونگی تعامل با دوست و دشمن

5-نوع نگاه به مسائل و سیاست‌های داخلی و نقش مردم

6-ثبات شخصیت

7-مقایسه شاخص‌های رهبری با رهبران متعارف دنیا

8-چگونگی مقابله با بحران ها و وقایع بزرگ

9-مردمی بودن و تو آن جلب اعتماد مردم

10-سلامت اقتصادی و مالی

11-توفیق در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها

12-میزان تأثیرگذاری در مسائل منطقه و جهان 

ویژگیها، واقعیت‌ها و شرایط دوران مبارزه و رهبری امام:

1.امام یک شخصیت انقلابی، شجاع، فقیه و مرجع برجسته دینی و آشنا با سیاست و مسائل اجتماعی فرهنگی و اقتصادی 1- از قبل از سال 42 ، 2- از پانزده خرداد تا حصر و تبعید 3- امام در تبعید 4- امام در پاریس 5- امام در ایران، مدرسه رفاه، قم و جماران تا پایان عمر،  جریان ساز، هدایتگر و مرجع تصمیمات اساسی

2.رژیم شاه یک رژیم استبدادی با حاکمیت خفقان وابسته به آمریکا سلطنت فردی و خاندانی اشرافی و فاسد

3.ساختار مدیریت و اداره امور کشور در سال‌های اول انقلاب فاقد تجربه و دانش مدیریتی و سیاسی برای کشورداری در قالب مدیریت شورای انقلاب، دولت موقت، دولت شورای انقلاب و سالهای بعد از آن کم تجربه و فاقد کادر توانمند و ناهماهنگ و بعضاً متزاحم و خاستگاه ها و نگرش های متضاد.

4.وجود جریان ها و جناح ها و اقلیتهای فعال در مسائل انقلاب و مدعی اداره کشور از منتقد، مخالف تا برانداز، احزاب چپ و کمونیست، مجاهدین خلق، قومیت‌ها و اقلیت‌های قومی، ترکمن کردها خلق عرب، خلق مسلمان، بلوچ تا گروه ها چپ و راست مذهبی تا روحانیت.

 حال با عنایت به این واقعیت ها و در نظر گرفتن این شرایط به تحلیل نقش امام در مقاطع مختلف، سیاست ها و رهبری و مدیریت ایشان می پردازیم:

1-امام به ابعاد شخصی و شخصیتی دارای امتیازات برجسته و به نوعی منحصر به فرد در سطح ایران و جهان بود. او یک عالم برجسته مذهبی، فقیه فیلسوف و عارف بود و همه علمای داخل و همه روشنفکران و شخصیت‌های سیاسی و مبارز در این جهت اتفاق نظر داشته و دارند. امام از نظر شخصیتی و اخلاقی به ویژه در حوزه، تواضع نسبت به توده‌های مردم، صداقت، پاکدستی، شجاعت، قاطعیت، توکل و پایداری و اخلاص در راه هدف نیز یک الگوی زبانزد و بلا منازع بود.

2-امام در مسائل اساسی و بحران‌های بزرگ شجاعانه، عالمانه و قاطع به صحنه می آمد و با هیچ کس، هیچ گروه و هیچ جریانی جز مردم عقد اخوت نداشت. امام در وقایع دو سال اول انقلاب و مقابله با توطئه های سیاسی و ضدانقلابی که عمدتاً ساخته و پرداخته بیگانگان بود، همچون غائله کردستان و واقعه پاوه، خلق ترکمن، خلق عرب، خلق مسلمان که هر کدام می توانست یک بحران جدی برای کشور شود به خوبی مدیریت کرد. برخورد قاطع و قانونی با بنی صدر پس از تحمل های زیاد رفتارهای ناصواب و شکننده او، برخورد با گروه تروریستی مجاهدین خلق پس از دست زدن به قیام مسلحانه نیز از این جنس بودند. امام در سال‌های اول انقلاب با مصیبت ها رنج ها و آسیب های متعدد از جمله شهادت شهیدانی چون شهید مطهری شهید بهشتی شهدای هفت تیر شهادت همزمان رئیس جمهور و نخست وزیر انقلابی و شهادت ده ها نفر از نیروهای عالم خدمتگزار از جمله شهدای محراب روبرو شد و همه را تحمل کرد. امام هشت سال جنگ نابرابر تحمیلی را با حداقل امکانات در اختیار دولت در جبهه وسیع جنوب تا شمال غرب کشور و شرایط دشوار اقتصادی را با توکل و پذیرش رنج ها و دشواری ها و داغ ده ها هزار شهید عزیز و ارزشمند به خوبی مدیریت کرد، اما با همان شجاعت در عرصه جنگ و میدان مردانه و شجاعانه قطعنامه را می پذیرد تا کشور به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی و کمبودها دچار مشکلات بیشتر نشود.

امام در ماه‌های پایانی عمرش وقتی احساس می کند رهبری آیت الله منتظری به خیر و صلاح کشور و مردم نیست، علیرغم علاقه و ارادت زیادی که به ایشان داشتند و علیرغم بازتاب هایی که تصمیم عزل ایشان از قائم مقامی رهبری می توانست برای موقعیت ایشان داشته باشد ولی با توکل به خدا این تصمیم را می‌گیرد و به اجرا می‌گذارد.

یا در روز 21 بهمن که رژیم حکومت نظامی را از 9 شب به چهار و نیم بعد از ظهر تغییر می‌دهد با شجاعت تمام و پذیرش همه تبعاتش اعلام لغو حکومت نظامی و دعوت مردم به حضور در خیابان ها می کند و توطئه کودتا را خنثی می سازد.

امام دو سال قبل از فروپاشی نظام کمونیستی در اتحاد جماهیر شوروی، در نامه‌ای به گورباچف و اعزام یک هیئت ویژه این فروپاشی را پیش بینی و او را از افتادن به دامن غرب و آمریکا بازمی‌دارد. 4- امام پایبند به استقرار قانون و قانونمداری در کشور بود و خود در این زمینه پیشتاز بود. رویدادهای مهمی چون رفراندوم جمهوری اسلامی، تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، رفراندوم قانون اساسی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بلافاصله بعد از آن و در موعد مقرر تاکید می‌کرد به مسئولین به رعایت قانون در همه حوزه ها و اقدامات و تاکید ویژه به نقش آفرینی مردم و مشارکت آنان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در چندین نوبت همه نشان از اعتقاد و باور او به مردم و قانونمداری بود. البته همیشه خود را در قبال تصمیمات و اقداماتش مسئول و پاسخگو می دانست و در موقعیت هایی که تشخیص تصمیم یا اقدام اشتباهی می داد از مردم عذر می خواست و این صداقت و حسن ارتباط با مردم اعتماد توده ها را جلب و در هر زمان و هر موضوع امام مردم را به حضور در صحنه دعوت نمود به ویژه حضور در جبهه و پذیرش رنج های ناشی از جنگ، دعوتش با استقبال روبرو شد.

5- امام در زندگی شخصی چون ایام تبعید، 15 سال زندگی در یک خانه ساده در نجف که در ایران در همین جماران بسیار ساده و بی آلایش و در مقایسه با رهبران کاخ نشین دنیا بی نظیر بود. خانه ای کوچک و حسینیه ای بدون رنگ آمیزی، کل امکانات در اختیارش بود و تا پایان عمر در این رابطه پایدار و ثابت قدم ماند.

6- امام در برخورد با اصحاب قدرت در داخل کشور و جریان های سیاسی چپ و راست برخوردی بر مبنای اعتدال و حق داشت. لذا سخنرانی ها و بیانیه ها و تصمیماتش نوعا قابل پیش بینی نبود و در هر سخنرانی و ملاقات، شرکت کنندگان حاضر می‌گفتند امروز نمی دانیم امام با چه کسی برخورد می کند و رفتار کدام جریان حزب یا شخصیت را نقد می‌کند.

7- کشور در زمان حیات امام و رهبری و مدیریت کلان ایشان علی رغم هزینه‌های بالای جنگ و تحریم های ناشی از آن و درآمدهای بسیار پایین نفتی با اعمال سیاست‌های کنترلی و نظارتی و همراهی مردم، اقتصاد و معیشت مردم و به ویژه اقشار ضعیف جامعه را در تامین نیازهای اساسی به خوبی مدیریت کند، جنگ را اداره و پشتیبانی نماید طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در مناطق محروم و سازندگی روستاها و گسترش بهداشت عمومی به اجرا درآورد و پایه اولیه بخشی از پروژه های بزرگ زیربنایی صنعتی و دانشگاهی در زمان نخست وزیری مهندس موسوی گذاشته شد.

8- امام در موقعیت جهانی علی‌رغم همه محدودیت‌ها و تبلیغات سوء و مغرضانه رسانه های وابسته به آمریکا و انگلیس در کشورهای منطقه به ویژه در تعامل با همسایه قدرتمند شمالی، ترکیه پاکستان افغانستان هندوستان و خاورمیانه از اقتدار و جایگاه ویژه ای برخوردار گردید. سفرهای رئیس جمهور وقت آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مسئولین کشور به کشورهای فوق و استقبال های مردمی گسترده از نفوذ مردمی حرکت و نهضت امام خمینی حکایت داشت. علاوه بر این بسیاری از کشورها و نهضت‌های آفریقایی و آمریکای لاتین امام را به عنوان یک رهبر انقلابی و ضد امپریالیستی در جهان مورد ستایش قرار می‌دادند. به خاطر دارم در نمایشگاهی در آلمان در سال 70 تصاویر انسان ها و رهبران موثر در دهه قبل را نصب کردند، عکس امام در نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای داشت.

در پایان و به عنوان جمع‌بندی از شخصیت امام لازم به ذکر است اینکه مردم ایران چگونه و با چه عظمت و با چه شور و حال و ابراز احساسات گسترده‌ای پیکر امام را تا بهشت زهرا تشییع کردند که تاکنون چنین رفتاری با این حجم وسیع چندین میلیونی از جمعیت آن هم با لباس عزا و مشکی بر تن با رهبر خود وداع کردند گزارش هایی که در آن ایام رسانه‌های خارجی و بین‌المللی در قالب فیلمها و تصاویر از احساسات مردم نسبت به امام در جهان مخابره کردند همه را شگفت زده کرده بود این رویداد بزرگ، بهترین و دقیقترین قضاوت مردم از ده سال زندگی مستقیم با امام و عملکردش محسوب می‌شود.

امید که همه دوستان و نویسندگان و تحلیلگران وقایع تاریخی در قلم و بیان شرط انصاف و مروت را رعایت نمایند و به دلیل پاره‌ای از اتفاقات و رویکردها و عملکردهای ناصواب در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بخشی از دولت ها و مدیریت‌ها رعایت عدل و اعتدال را در قضاوت در مورد شخصیت زندگی و عملکرد مورد بی‌توجهی قرار نگیرد.

 با سپاس و عرض ارادت به همه نیروهای صادق و مخلص عرصه انقلاب

https://img9.irna.ir/d/r2/2020/06/02/4/157156978.jpg

 

 



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 8:53 صبح روز یکشنبه 99 بهمن 26